decemberstress

31 tips hoe ook jij dit jaar de decemberstress overleeft

Gisteren startte de adventsperiode. De gezellige dagen van Sint, Kerst en Oud&Nieuw komen met rasse schreden dichterbij. Met kinderen is dat extra druk, maar met een zorgintensief kind in je gezin kun je zonder te overdrijven spreken van kerststress. Mij kun je tenminste wel opvegen op 1 januari. Daarom pak ik de maand december eens anders aan. Vanaf vandaag. Doe je mee?

01. Slaap genoeg

Begin vandaag met op tijd het licht (en je telefoon) uit te doen. Je zult je energie nog dertig dagen nodig hebben.

02. Zeg nee

Tegen die kerstkransworkshop met je moeder. Tegen de verjaardag van die vage kennis. En tegen de kerstborrel op je werk, ook al is deze online. In 2022 maak je het goed.

03. Zorg voor nog meer structuur

In elke kamer van het huis een pictoplanner is niet overdreven. Het is je redding.

04. Tuig de kerstboom in je eentje op

Als de kinderen slapen. Of laat het je partner doen. Maar spaar jezelf de druk van kerstballen-ophang-management.

05. Beloof niemand een kitten

Zoals ik, voor de verjaardag van mijn dochter. In de week tussen Sinterklaas en Kerst (iemand nog tips?)

06. Steek je hand niet op voor Sinterklaas/Kerst versieren/opruimen op school/voetbalclub/werk

Zie punt 2

07. Schrap programmapunten

Met drie kinderen waarvan één volledig afhankelijk is van onze zorg, hebben we dit jaar surprises geschrapt. Niemand protesteerde.

08. Koop een onesie

Voor iedereen. En hou ‘m vier weken aan. Of in ieder geval tussen Kerst en Oud & Nieuw.

09. Regel extra hulp

Jas als je kunt het laatste PGB-budget erdoorheen en regel oppas, extra logeren of wandeluurtjes.

10. Kijk ‘Consumed‘ op Netflix

Als je denkt dat je huis nooit meer uit de rommelige Sinterklaas- en Kerststaat  komt – het kan dus erger.

11. Ga weg

Logeer bij opa en oma, boek een hotelletje. Zorg, als het mogelijk is, voor een kleine break.

12. Vermijd speelgoedwinkels

Sla je slag op toys42hands.nl Sorry voor de reclame – het is mijn persoonlijke favoriet.

13. Wees tevreden met Goed Genoeg

De fotograaf van VT Wonen komt echt niet langs om je kersttafel vast te leggen.

14. Zorg voor genoeg buitenlucht

Minstens elke dag, maar vooral op momenten met heel veel mensen bij elkaar in één kamer.

15. Gebruik je kind als excuus

Het is écht te druk! Je wilt hem vroeg in bed hebben deze dagen! En jezelf ook! O nee dat laatste zeg je er níet bij!

16. Verstop je

Voor je kinderen dan hè. Als het je even teveel wordt. De voorraadkast en badkamer zijn prima plekken.

17. Blijf ademen

De app Insight Timer is heel december mijn beste vriend.

18. Las een DVD-marathon in

En als dat 25 x de kerstaflevering van Teletubbies is voor je verstandelijk beperkte zoon, dan zij het zo. Al is Kerst met Linus natuurlijk leuker.

19. Plan tijd voor jezelf in

Een paar uurtjes weg doen wonderen. Kondig je afwezigheid vooraf niet aan en ‘vergeet’ je telefoon.

20. Koop zelf de cadeaus voor je kind

Want je 16-jarige EMB-kind heeft tenslotte al genoeg zachte ballen en rammelaars.

21. Ga overal met dubbel vervoer naartoe

En zie punt 15 om er vroegtijdig tussenuit te kunnen knijpen bij je schoonfamilie.

22. Calculeer ruzies/overprikkeling/instortingen in

Of zelfs een paar per dag, dan valt het altijd mee.

23. Eet goed (en lekker)

Vergeet jezelf niet tijdens het verwennen van anderen.

24. Kijk niet op Facebook

Zeker niet als je net op de vloer van een openbaar toilet je spastische dochter hebt verschoond op weg naar het familie kerstdiner. Of je zoon met autisme de kerstboom heeft laten neerdalen op het het hoofd van tante Corrie.

25. Weiger meer dan 10 kilometer te reizen

Of lieg dat de rolstoelbus kapot /je kind overprikkeld / je partner grieperig is.

26. Maak een fijne playlist

Met rustige muziek, die de komende 31 dagen opstaat als een soort wattendekentje om de feestmaand chaos te dempen.

27. Voed de twee weken van de kerstvakantie niet op

Laat het los, laat het gaan. Je zult zien dat dan iedereen wél opeens normaal doet.

28. Skip de officiële kerstfoto

Hij wordt toch niet zo mooi als die van je Facebookvrienden. Bovendien: punt 24. Schiet wat kiekjes met je iPhone, leuk genoeg.

29. Erger je niet

Vooral niet aan tante Truus die zegt dat je kind met Asperger en ADHD gewoon minder suiker moet eten. Of oom Egbert die beweert dat je verstandelijk beperkte dochter ‘er anders heel normaal uitziet?’ Glimlach, zeg niets terug en verstop je daarna in de voorraadkast.

30. Neem echt vrij

Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Dus even geen PGB-administratie of zorgtelefoontjes. Niet het werk afmaken dat op kantoor net niet meer lukte. Regel alles voor of na de feestdagen en geef je hoofd rust.

31. Vanaf 5 januari is alles weer normaal

Onthou dit. Het is je mantra voor deze maand.

covers Lotje&coEn als toegift nog een tip (32):

Om de decemberstress kwijt te raken nestel je jezelf lekker op de bank met een pot thee en een tijdschrift.  Bestel ze dus vandaag nog. 

 

 

Laat ons ook vooral weten wat jij doet om de decemberstress te lijf te gaan. Hoe kom jij de maand door met je zorgintensieve kind? Mail je verhaal.